Láskou ji nespoutáš – recenze
28.6.2018
Ve jménu Jeho Veličenstva – recenze
31.7.2018

Potrpíte si na pořádnou atmosféru, a daleko víc jak hektolitry krve a drsného vyšetřovatele nejčastěji lokalizovaného v mrazivých severských končinách, oceníte sympatického, možná i tak trochu potrhlého, detektiva, se kterým byste si klidně dali kávu se štrůdlem a probrali život? Pak pro vás máme tip na tři české detektivky s perfektní „domáckou“ atmosférou, které vás zaručeně potěší.

Kdo jinému jámu kopá

Autor: Marie Rejfová

Nakladatelství: Mystery Press

Počet stránek: 272

Cena na knihy.cz: 264 Kč

Jaká je slečna Marplová po česku? Mladá, svérázná, a k tomu všemu učitelka. Pokud hledáte perfektní knižní sérii na letní dovolenou, máme pro vás tip na opravdový klenot na poli českých detektivek. Příjemnou, vtipnou a svěží oddechovku o svérázné pedagožce, Josefíně Divíškové, která se krimi případy ve svém okolí rozhodně nemazlí. Pepina je tak trochu nepraktická malířka, která se po rozvodu se zámožným (a kompletně nemožným) právníkem přestěhuje z pražského hnízdečka na tak trochu zapadlé maloměsto, ve kterém na ni však čeká útočiště v podobě nájmu u její pedantské sestry a také místo na umělecké škole.

Zní to téměř idylicky… jen kdyby neměla nepraktická a impulzivní (už ne tak úplně) mladá dáma svou pověstnou superschopnost dostávat se do malérů – obzvláště těch, co zavání vraždou. Kdo zabil výstřední učitelku Alenu Výbornou, která byla možná trochu praštěná, ale nikdy by neublížila ani mouše? Jak s případem souvisí drsní majitelé místního autobazaru, manžel oběti Rudolf Výborný, mentálně zaostalý mladík Pavel Řábek či další z učitelek brodského gymnázia, Běta Benčáková? Jde vám z toho hlava kolem? Věřte, že i Josefíně, která k tomu všemu musí ještě řešit, jestli je jejího srdce šampión spíš mužný (a taky dost otravný) komisař Tvrdík, anebo manžel zavražděné kolegyně. Ještě že se může spolehnout aspoň na svůj důvtip a schopnost zvládat vše s humorem.

Smrt má vůni inkoustu

Autor: Křížek Vilém

Nakladatelství: Mystery Press

Počet stránek: 288

Cena na knihy.cz: 264 Kč

Čichám, čichám vraždu… Patříte k příznivcům Sherlocka Holmese a Hercula Poirota, a marně hledáte detektivku postavenou spíše na příjemné atmosféře dob dávno minulých nežli na mnohdy zbytečném násilí? Pak by vás určitě neměl minout nejlepší detektivní román roku 2017Smrt má vůni inkoustu. Napínavý příběh založený na skutečných událostech se odehrává se v Praze na počátku 20. století. Tehdy začnou významnému průmyslníkovi, Albertu Richterovi, chodit výhružné anonymní dopisy a v sázce se ocitne hned několik životů. Naštěstí je po ruce tak trochu netypický soukromý vyšetřovatel, Eliáš Sattler, který má na zločin nos – a to doslova. Právě díky jeho „specifickosti“ máme možnost poznat úplně jinou Prahu, takovou, ve které se mísí vůně luxusních parfémů se zápachem benzinu z vůbec prvních automobilů a také nezapomenutelnou vůní kavárny Arco.

Jak už to tak bývá, je i tento geniální detektiv pro normální život těžce nepoužitelný a nechybí mu ani duchaplný Watson. Tím není nikdo jiný než jeho věrný přítel, Adam Křižík, který byl údajně dědečkem samotného autora – a tak je kniha tak trochu „založena na skutečných událostech“.

Celá detektivní zápletka si s přehledem udrží vaši pozornost. Je komplikovaná tak akorát a záporákem kupodivu není zahradník. Kniha potěší všechny milovníky historie – a staré Prahy obzvlášť, kteří se můžou těšit na spoustu dobových detailů. Autorův příslib dalších dílů je už pak jen třešničkou na dortu.

Pouť oběšenců

Autor: Pavel Hrdlička

Nakladatelství: Knižní klub

Počet stránek: 272

Cena na knihy.cz: 256 Kč

Některé talenty objevíme okamžitě, některé si dávají trošku načas a jiné v nás klidně vesele podřimují celé roky a o slovo se přihlásí třeba až v důchodě. A právě to se poštěstilo také Pavlu Hrdličkovi – autorovi čtivých historických detektivek. Jeho talent ale u slov nekončí, své knížky si také sám ilustruje… a k tomu všemu má v malíku i dobové reálie.  Oblíbený autor letos uzavřel svou volnou sérii historických příběhů s detektivní zápletkou v pořadí již pátou knihou s názvem Pouť oběšenců.

V té se hlavní hrdina, Václav od Černého koně, tentokrát potýká s velmi zapeklitým případem – u vchodů do staropražských domů se znenadání začali objevovat nebožtíci, které někdo sňal ze Šibeničního vrchu – místa, kde byli pověšeni i příslušníci nechvalně proslulé Zoulovy bandy. U kostela svatého Jindřicha se pro změnu vraždí – a mezi podezřelými je i biřic Vohnout. Odváží se podrychtář obžalovat všemocného podkomořího Zikmunda Hulera, králova oblíbence, který si nechává říkat Zikmund z Orlíka? Přeneste se v čase s s pohodovou detektivkou ze starých “dobrých” časů protkanou Hrdličkovým laskavým humorem. Knihy o nebojácném podrychtáři na sebe přímo nenavazují, a tak můžete klidně začít tou s pro vás nejsympatičtější zápletkou…