Contemporary romance – s čím začít?!
9.2.2021
RECENZE: Cesta na hřbitov a zase zpátky
16.2.2021

V lednu si nás ze všeho nejvíc získala feel-good lahůdka à la Romeo a Julie ve Švédsku, příručka profesora biologie o tom, že škvor je kámoš (a ne otravná verbež 😃!) a nad kdoulový koláč s vanilkovou zmrzkou není, dieselpunkový román z alternativní historie druhé světové války, román odehrávající se v legendami opředeném francouzském Saint-Malo ve firmě dovážející kávu, čaj a koření, anebo 333 rad, jak beze zbytku zužitkovat potraviny.

Müsli ze starého chleba, chipsy z ředkvičkových listů, anebo superčistič z vody po těstovinách – i takový pokrok přináší 21. století 😊…

Pekárna s vůní skořice

Kvarnström-Jonesová Ruth

„Malý klenot plný skvělých postav.“– čtenářská recenze, Goodreads

Pekárnu s vůní skořice, moderní příběh Romea a Julie, který se odehrává v kulisách půvabného švédského městečka, vám doporučujeme hlavně pro zahřátí v aktuální ledovici. S horkou čokoládou samozřejmě (je to hygge klišé, ale tohle se nedá číst jinak 😃)!

Pokud máte rádi Julii Caplinovou (a už si hlodáte nehty nervózním vyhlížením dalšího dílu série Romantické útěky Čajovna v Tokiu), anebo patříte k fanouškům pohodovek Jenny Colganové, máme pro vás tip na další feel-good pecku.

Láska, dobré jídlo, kouzelné Švédsko – všechno přesně tak, jak to máme rádi. Prostě pohodička dějem a zvraty nabitá tak akorát, aby vás tenhle euforicky sedativní koktej neuklimbal ke stoletému spánku 👌😉.

Chci vědět více

Divočina v zahradě

Goulson Dave

“Vynikající průvodce ekologickým zahradničením.” – Guardian

Pokud si taky vybíráte knihy podle sympatií k jejich autorovi, tak koukněte na Davidovu TEDx přednášku Why we all need to learn to love insects. Je to prostě borec (čti profesor biologie na univerzitě v Sussexu se specializací na ekologii a ochranu hmyzu, zejména čmeláků)! Nahlíží do kompostu, vrtá se v hlíně a noří se do zahradního jezírka. Jeho knihy jsou poučné, zároveň čtivě a vtipně napsané.

Zaníceně vysvětluje, jak jsou naše životy a osud celého lidstva neoddělitelně propojené se životy škvorů, včel, zlatooček a pestřenek, nedoceňovaných hrdinů přírodního světa. A nabízí nápady a mnoho praktických kroků, které můžeme my všichni udělat pro zvýšení hmyzí rozmanitosti.

P. S. Tuhle knížku nevěnoval manželce, babičce nebo dětem, jak je běžně zvykem, ale Gaii – bohyni Země.

P. S. 2 Mimo sondu do hmyzího světa v tomhle dílku najdete i pár skvělých receptů – na vláčné morušové muffiny, kdoulový koláč s vanilkovou zmrzlinou, domácí cider nebo třeba bezinkové víno…

Chci vědět více

Čokoláda pro wehrmacht

Krejčík Přemysl

Čokoláda pro wehrmacht je dieselpunkový román z alternativní historie druhé světové války. Vítejte v Praze roku 1942 — ve městě plném dieselpunkové estetiky velkých strojů a divokých jazzových večírků, stejně jako každodenního strachu z nacistických represí. Ulicemi se prohánějí jezdci na hypermoderních motocyklech Schlachthund, kolaborantské jednotky plánují zaujmout Hitlerovo místo a pražská mládež propadla zárodku moderní hudby. Londýn zamítl atentát na říšského protektora Heydricha a zcela změnil strategii podpory československého odboje. Zbylí členové parašutistických výsadků na území ČSR se musí soustředit na nové cíle.

Zemek a Škácha z výsadku Silver B společně s Kolaříkem z Out Distance dostanou za úkol spojit se s žijící legendou zvanou „Pobožný pistolník“ a v tajné operaci s krycím názvem „Golem“ mají získat plány na futuristickou zbraň — mýty opředený stroj podobající se mechanickému člověku. Ty se však pochopitelně pokouší získat i druhá strana.

Chci vědět více

Ukradený příběh

Colemanová Elizabeth

Vanesse je něco přes třicet a ocitla se sama se dvěma syny, hypotékou a dírou v srdci tam, kde býval její muž, kterého jí odloudila psycholožka Natalie z manželské poradny. A tak se rozhodne splnit si svůj dávný sen a napíše zamilovaný román. V nakladatelství, kde vydává knihy její oblíbená autorka, ho zamítnou. O to víc je v šoku na autogramiádě svého idolu po několika měsících. Při čtení ukázky nemůže věřit vlastním uším. Slovo od slova slyší to, co před časem sama napsala!

Požádá o pomoc odborníka na autorské právo Marcuse. Když ho poprvé spatří, má pocit, že jí do života vkročil vysněný muž přímo ze stránek její knihy.

Chci vědět více

Štěstí na dně silné kávy

Martin-Lugand Agnes

Jediným mužem v životě Reine měl zůstat její dospívající syn Noé. Vše ale změní služební cesta, která ji zavede do pirátskými legendami opředeného města Saint-Malo. Ve firmě dovážející kávu, čaj a koření potká muže, který v ní opět probudí lásku. Ale také toho, který ji před lety připravil o všechny iluze. Reine svého syna vychovala v jedné velké lži. Teď musí nést následky svého rozhodnutí a získat zpátky přízeň těch, kteří se od ní odvrátili.

Chci vědět více

Konec plýtvání jídlem

Fakta jsou neúprosná: “Třetina všech potravin skončí v popelnici místo na talíři – nejenom u nás doma, ale na celém světě. A to i přesto, že více než dvě miliardy lidí denně hladoví nebo trpí podvýživou. Zároveň to znamená, že se vyrábí asi o 50 % (1, 3 miliardy tun) více potravin, než by skutečně bylo potřeba k nasycení všech lidí.”

Ke zdravější planetě může přitom přispět každý z nás. Prvním krokem může být třeba tahle knížka, která nabízí více než 333 udržitelných receptů a nápadů, jak beze zbytku zužitkovat potraviny.

Z mrkvové natě se dá udělat pesto, z ředkvičkových lístků chipsy, z pomerančové kůry čaj, z bramborových slupek domácí prostředek na mytí nádobí (a dalšího domácího pomocníka máte z vody po uvařených těstovinách), ze zbytků chleba polévka i křupavé musli, ze zbylého cukroví bombastické pralinky… a už konec SPOILERování 😃! Myslím, že je stoprocentně jasné, že takhle knížka vám od základů změní život! Zero waste nikdy nebylo jednodušší…

Chci vědět více

Dědictví krve

Zhao Amélie Wen

Princezna Ana strávila celý svůj život v paláci. Když ji obviní z vraždy jejího otce, musí uprchnout, aby našla pravého vraha a prokázala svoji nevinu. Sama to rozhodně nedokáže. Ale existuje vůbec někdo, kdo by jí byl ochoten pomoci? Jeden adept by tu byl: prohnilý podrazák Ramson se srdcem černějším než ta nejtemnější noc. Ten má sice vlastní plány a tajemství – ale brzy zjistí, že Ana je nebezpečnější, než si kdy vůbec představoval.

Chci vědět více

Výdech

Chiang Ted

Ted Chiang přináší fantastické odpovědi na otázky, které nás zajímají od nepaměti, a do nich vnáší nová dilemata. Kdybychom měli k dispozici bránu v čase, daly by se vymazat naše vlastní skutky z minulosti? Nabídne-li se lidem možnost nahlédnout do nesčetných paralelních světů, jak konkrétně to dokážou využít — anebo zneužít? A jaký by na nás mělo dopad, kdybychom získali praktický důkaz, že svobodná vůle neexistuje? Pokud ve zcela jiných realitách platí stejné fyzikální zákony, můžeme dojít ke shodnému poznání? Co když hledáme ve vesmíru inteligentní život, ale on je tu po celou dobu s námi?

Chci vědět více