Červnové knižní BEST OF
15.7.2020
RECENZE: Být ženou není jednoduché. Být matkou už vůbec ne.
26.8.2020

Srpen v knižním světě přinesl hned několik reakcí na neoblíbeného vira ?. Žádný velký pesimismus ale nečekejte. Je tu sice thriller, který předpověděl celosvětovou pandemii, ale i spousta vychytávek a mood boosterů. Třeba návod na spokojený život od komika, co si v dětství prošel opravdovým peklem. Anebo Krizová kuchařka, podle které navaříte à la “co dům dal”, uděláte si perfektní natáčky z kousků látky, anebo třeba domácí mýdlo, kvásek nebo pleťový olejíček…

A pokud vaše dušička prahne spíše po románové vzpruze, zkuste se na chvilku zabydlet v mysli sympatického neurotika v novince Dvacet jedna pravd o lásce ?.

Krizová kuchařka ze Svatojánu

Jak vařit z omezených zdrojů v době krize? Jak si v domácích podmínkách vyrobit základní drogerii, kosmetiku, léčivé přípravky z bylin a další nezbytnosti? Nenechte nic náhodě a buďte soběstační! Recepty ze Svatojánu vás naučí chytře se uskromnit, udělat si rozumné zásoby, šetřit přírodu i vlastní kapsu a udržet si klidnou mysl.

Kundera

Možná událost roku. Jan Novák svou knihou o Milanu Kunderovi rozpoutal debatu i tvrdé boje. Biografii světoznámého spisovatele dával dohromady 4 roky, prošel při tom spousty archívů, hovořil s pamětníky, přáteli, bývalými přáteli, spolužáky, našel dosud neznámé informace a ztracené články, přečetl a okomentoval kompletní dílo. Působivě popisuje jeho život od dětství, ranou slávu, adoraci komunismu, vztahy a sex, odříznutí a zákaz v době normalizace, vynucenou emigraci, přidal taky biografické kapitolky současníků z Kunderova světa, u všeho uvedl své zdroje.

Je to kniha nejen o Kunderovi, ale o celé té hrozné době. A Kunderu, který své soukromí a život chrání a taky dodatečně upravuje, pak autor opravdu nešetří. Zatímco u Novákových Mašínů (Zatím dobrý) bylo obecenstvo rozděleno na my a oni, tentokrát se rozdělila hlavně bublina „my“. Část čtenářů (a taky nečtenářů s předčasnými soudy) je zásadně proti, vyčetli autorovi zaujatost, slabé vzdělání a přehánění. Neúctu. Druhá půlka recenzentů je bez přehánění až na některé detaily čtením nadšena.

A jak to rozetnout? Nejjednodušší recept je knihu si pořídit, přistoupit k ní nepředpojatě a závěry udělat vlastní.

Dvacet jedna pravd o lásce

Pokud máte rádi hrdiny typu Adriana Molea a Bridget Jonesové, je tohle kniha pro vás jako dělaná.

Knihkupec Dan Mayrock je sympatický neurotik sžíraný mnoha vnitřními nejistotami. Na radu psychologa si svůj svět začal organizovat do seznamů, a tak životem prochází s tužkou v ruce a neustále si všechno katalogizuje: svoje obavy, že ho jeho skvělá žena Jill přestane mít ráda, závratné tempo, kterým se tenčí rodinné úspory, hrůzu z toho, že selže coby živitel rodiny, tajnou paniku, kterou ho plní jeho bigotní zaměstnankyně, i naprosto pitomé dotazy zákazníků.

Pokud vám připadá, že seznam je coby románová forma zcela nepoužitelný, autor vás brzy vyvede z omylu: už po pár stránkách se z pečlivě organizovaných sloupečků začne formovat šíleně vtipný i dojemný příběh nejroztomilejšího knihkupce pod sluncem…

Ahoj hrdino!

Každý z nás někdy pocítil úzkost. Ale víte, jak vzniká? A proč se objevuje i tehdy, když k ní vlastně vůbec není důvod? Může za to neohrožený bojovník, kterého máme všichni v sobě – jmenuje se amygdala. Knížku Ahoj hrdino napsala australská psycholožka Karen Youngová. Srozumitelně a laskavě ukazuje dětem i jejich rodičům, kde se jejich úzkosti berou a jak s nimi pracovat. Úzkost a odvaha jdou vždycky ruku v ruce. Vždycky.

Muzeum nesplněných slibů

Paříž, současnost. Muzeum nesplněných slibů je místem naděje i zklamání. Každý vystavený předmět byl kýmsi darován – plechovka od sušenek, svatební závoj, dětská botička. Každý exponát se stal zhmotněním trpké zrady. Muzeum je místem, kam si chodí lidé promluvit s přízraky své vlastní minulosti. Laure, majitelka a kurátorka, do muzejních sbírek také přispěla upomínkou na bolavé vzpomínky ze svého mládí…

To nevymyslíš

„Kdo chce hýbat světem, musí nejdřív pohnout sám sebou.“

Kevin Hart přišel na svět jako nehoda, neplánovaně. Jeho otec byl závislý na drogách a také strávil nějakou dobu ve vězení. Jeho bratr byl dealer cracku a drobný zlodějíček. A jeho matka byla za všech okolností přísná, mlátila ho páskem, pánví nebo jeho vlastními hračkami. Jednoduše hrálo vše proti našemu mladému hrdinovi. Ale Kevin Hart, stejně jako Ernest Hemingway, J. K. Rowlingová a Chocolate Droppa před ním, dokázal všemu vzdorovat. V jeho knižní prvotině představí čtenářům celý svůj život, od dětství až do současnosti, a jak se vypořádal se všemi výzvami a překážkami, aby z něj mohl být člověk, jakým je dnes.

Karanténa

Thriller, který předpověděl celosvětovou pandemii.

Londýn, epicentrum celosvětové pandemie, je kompletně izolovaný. V ulicích bují násilí a občanské nepokoje. Na dodržování zákazu vycházení dohlíží armáda. Před smrtícím virem, který si vyžádal tisíce obětí, není nikdo v bezpečí.

Na staveništi, kde má vyrůst nouzová nemocnice, najdou dělníci tašku s kostmi zavražděného dítěte. Nemilosrdný vrah se volně pohybuje po městě, odhodlaný udělat cokoli, aby policii zabránil vypátrat, komu kosti patřily.

Do ruky

Streetfood nejsou jen olejem nasáklé langoše… ale třeba i vytuněněj tuňák nebo černoprdelník.

I na ulici se dá jíst na úrovni! Stačí k tomu špetka experimentu, kvalitní ingredience a odvaha pořádně se do toho zakousnout. Deset šťavnatých kapitol si pod patronát vzali pořádní chlapi – třeba Lukáš Hejlík, Ben Cristovao nebo Jan Gemrot. Pojďte se s nimi dobře najíst! Rukavičky k tomu vážně potřebovat nebudete.