Dubnové knižní BEST OF
13.5.2020
Květnové knižní BEST OF
11.6.2020

Krutý mráz a nikdy nekončící zima sužují zapadlý kraj na severu země. Domy chudých obchodníků jsou schované pod nadýchanou sněhovou pokrývkou a ve stínech temného lesa tiše vyčkávají bytosti z dávných legend. Naomi Novik, autorka neméně známé knihy Ve stínu hvozdu, se znovu vydává ve stopách slovanské mytologie. Na motivy příběhů, které si vyprávíme už odnepaměti, napsala pohádkou šmrncnutý příběh V zajetí zimy, kde se ženy umí zachránit samy a místo čekání na kouzelný polibek od prince berou do rukou meč a jdou se postavit silám zla.

Bojují za dobro, ale v první řadě za to své

Mirjem, Wanda a Irina jsou tři obyčejné dívky, každá s vlastním nelehkým osudem. Otci Mirjem, židovskému lichváři Mandelštamovi, hodná povaha nedovoluje od lidí vybírat splátky a tak rodina tře bídu s nouzí. Pro Mirjem je takový život k zalknutí, proto řemeslo po otci přebírá. A nestačí se divit. Měďáky a stříbrné kopějky se jí do kapsy jen hrnou. Když už jich je víc než dost, tak je smění za zlato. Spoustu zlata. To neunikne králi Staryků, legendami opředeného lesního národa lačnícím po žlutém kovu. Zadá Mirjem tři úkoly (nepřipomíná vám to něco?) a pokud je splní, vezme si ji za ženu. Sen každé dívky!

Tři nesplnitelné úkoly, tři dívky, tři osudy, komnaty plné zlata, dávné kletby i věštby. Naomi Novik staví na příbězích, které jsme slýchávali v dětství před spaním.

Vplétá je do sebe, přidává své vlastní a nastoluje atmosféru knih fantasy velikánů jako Tolkien nebo C. S. Lewis. Mirjem, Wanda ani Irina nejsou typické hrdinky naplněné dobrem až po okraj. Bojují za dobro, ale v první řadě za to své. Jejich cesty se často kříží, mnohdy si pomáhají, jindy stojí na opačných stranách bitevního pole. Jsou však mnohem víc opravdové než postavy z našich pohádek.

Láska je silnější než smrt. Nebo ne?

A pak je tady ještě magická stránka příběhu. Slovanský démon Černoboh, národ lesních elfů, kouzelné zrcadlo, přes které se dá vklouznout do jiného kraje. Spolu to krásně funguje. V autorčině zájmu není omílat jen staré známé hodnoty, které nám pohádky mají přinést. Říká taky, že jednou daná přísaha má o chlup větší váhu než rčení „láska je silnější než smrt“. Že zlo je po zásluze potrestáno, ale dobro nemusí být vždy odměněno. Že osud dokáže být krutý i k těm nejdobrosrdečnějším. A pokud čekáte klasický pohádkový konec … tak ho možná dostanete. Možná taky ne.

V zajetí zimy je kouzelná kniha. Bála jsem se, že odbije půlnoc a ono kouzlo se zlomí a vyprchá. Ale přetrvalo a já si do dalšího dne odnesla něco navíc. Vůni čerstvě nařezaných borových větví, sněhových závějí, hlubokých lesů a magie, která se ze všedních dnů nenávratně vytratila. Všechny tyhle povídačky k nám šly přes ústní lidovou slovesnost stovky let a jsou součástí nás všech. Když se pozorně zaposloucháte, pár ozvěn z hlubin času zaslechnete.