RECENZE: Novela Petry Dvořákové způsobuje těžkou žaludeční nevolnost
11.2.2020
RECENZE: Je suis Sandra
6.3.2020

Jsme všichni sněhové vločky? Na to se ptá ve své nové knize britská spisovatelka Holly Bourne. Ta není v psaní žádným nováčkem a na kontě má několik úspěšných knih – pár měsíců stará novinka A jak se vám líbím teď? nebo román o holčičím přátelství Už jsem normální?!? z roku 2017. Spisovatelčiným ústředním tématem je duševní zdraví mladých lidí. Tentokrát je to okořeněné o vysoce (ne)sympatickou vypravěčku Olive. Dám vám hned několik důvodů, proč byste se měli zrovna do této knihy vysloveně zabouchnout.

1. Olive je normální holka. Ona sama však ví, že zas tak normální není. Bipolární porucha z ní dělá natlakovaný hrnec emocí, který je připravený kdykoliv a kdekoliv bouchnout. Na stupnici nálad se pohybuje od jednoho extrému k druhému a marně hledá ve svém životě rovnováhu. Jednou obyčejná a vtipná a vyrovnaná, podruhé zas upadá do depresí a nastavuje režim „nenávidím svět a především sama sebe”. Olive ví, že její duše je porouchaná. Proč však neexistuje pravidlo, že když se nedokážeme změnit my, tak se změní sám svět?
  2. Je v pořádku necítit se vždy OK. Duševní zdraví není součástí startovacího balíčku, který dostaneme při narození. Olive o své porouchanosti i vnitřním emocionálním koktejlu mluví bez obalu, pravdivě a barvitě. Autorčiným záměrem nebylo jen zanechat dojem z dobře napsané knihy. Je to zároveň i takové malé popostrčení, že se o vlastních pocitech musí mluvit. S kýmkoliv. Kdykoliv. O čemkoliv. Zapište si to!
  3. Tábor Reset. To je místo, kde by měla dát Olive zase do kupy. Ale ani ona tomu moc nevěří. Důležitější je, že tam mají alpaky. A kde jsou alpaky, tam je svět ještě v pořádku.
  4. Nikdy není pozdě začít hledat sám sebe. To vám potvrdí Holly Bourne, Olive i všichni obyvatelé tábora Reset. A také být k sobě upřímný a laskavý. Protože svět je mnohem, mnohem, mnohem lepším místem, než se může na první pohled zdát.
  5. Poutavě a přímočaře. Holly Bourne jednoduše psát umí. Především o tom, že dospívání je ve většině, říkejte si co chcete, procházka peklem. Ač všechny autorčiny knihy se řadí do žánru young adult, na své si přijdou i podstatně starší čtenáři. Protože její příběhy jsou neskutečně upřímné a srdečné a vždy vlijí do šedivé reality trochu duhy.
  6. Na přátelství všechno stojí a padá. Sílou přátelství se ohání devět z deseti psychologů. A taky jsou o tom desítky knih a filmů a všeho možného. Ne nadarmo se říká, že je fajn, když tvůj přítel trpí stejnou mentální poruchou 😊.