Lednové knižní BEST OF
4.2.2020
RECENZE: Novinka Holly Bourne přimíchá do šedivé reality trochu duhy
4.3.2020

Českou spisovatelku Petru Dvořákovou není nutno blíže představovat. Každých pár měsíců přijde s novou knihou, která okamžitě zaznamená raketový úspěch a na pultech knihkupectví se po ní jen zapráší. Knihy Dědina nebo Chirurg jsou toho důkazem. Tentokrát nakladatelství Host přichází s další její novinkou. Jednohubka Vrány je co do počtu stran záležitostí na jedno odpoledne, ale po dočtení nebudete vědět, co si počít s vlastním životem.

Dvanáctiletá Baruna, jak je ústřední postava nazývána vlastní matkou, prožívá klasické dospívání. Škola, kamarádky, změny na vlastním těle, nastupující puberta i motýli v břiše z hezkého učitele na výtvarku. Vykreslení obyčejné každodenní reality, v čemž je autorka jednoduše profík. Na Barčině rodině je však něco podivného a zkaženého. Starší sestra Katuška je u rodičů vždy ta chytřejší, pilnější a lepší, zatímco despotická matka má nadání dennodenně ponižovat mladší ze dvou sester. A otec? Jeho charakter vyvolává pocit na zvracení. Jedinými pozorovateli skryté domácí tyranie jsou vrány hnízdící na nedalekém stromě. A ty jsou odnepaměti spojovány s osamělostí, zlem a smrtí.

Barčino dětské rošťáctví i pubertální umíněnost jsou tvrdě trestány. Ze strany rodičů, sestry, výchovného poradce i kamarádů ze školy. Jako kdyby se na ni sypal celý svět. Leckdy stačí říct jedno špatně zvolené slovo a křehká dětská duše je nenávratně pryč. Střídání vyprávění z pohledu dcery, matky a v neposlední řadě i z pohledu vran navíc nebezpečně vtahuje do syrové reality. Necelých sto devadesát stran příběhu vám pak připadá jako celý život.

Vyprávění o obyčejné rodině, která navenek působí jako každá jiná, je k zalknutí. Vytáhněte ze zásoby pochmurnou náladu a pocit beznaděje. Tenhle příběh se musí prožít.

Jestli se o nějaké knize dá říct, že je černobílá, pak je to právě tahle. Petra Dvořáková nemilosrdně rozdělila role na hodný a zlý, dobrý a špatný. Ani kousíček prostoru pro soucit nebo pochopení s některou ze záporných postav. Proč je matka plná nenávisti právě k téhle dceři? Proč má otec výraz mlsného kocoura? Na pár stránkách je načrtnut obrys silného příběhu, po kterém zůstanou jen otázky bez odpovědí. Může mít příběh ostré hrany? Vrány jsou důkazem, že ano!

Knihy Petry Dvořákové jsou sázkou na jistotu. Pokud chcete kvalitní čtení, tak u této autorky nikdy nešlápnete vedle. Popravdě bych Vrány připsala zahraničnímu autorovi ověnčenému řadou prestižních literárních cen. Sama autorka v jednom z rozhovorů řekla, že kniha byla zamýšlena jako apel pro společnost, že děti mohou pod rouškou spořádanosti a běžných výchovných metod velice trpět a být traumatizované. Vrány jsou krátké, ale zanechávají silný dojem. Bylo položeno několik otázek, které vycházejí z životů nás všech. U některých odpovědi znát nechceme. Nezbývá než naivně doufat, že tenhle příběh se nikdy nestal.