RECENZE: Měly to (ne)štěstí, přežily.
13.1.2020
Zdroj: Česká televize
6 knih, které potěší fanoušky seriálu Marie Terezie
15.1.2020

I v prosinci se v našem  hledáčku objevily knižní kousky, co si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Horko těžko jsme vybírali 8 těch úplně nej. A výsledná směsice je řádně pestrá. Najdete v ní spoustu breberek, nějakého toho stalkera, mořskou pannu i malou luční filharmonii.

Mořská panna a paní Hancocková

Debutový počin britské spisovatelky Imogen Hermes Gowarové je inspirovaný „skutečnou“ mořskou pannou vystavenou v Britském muzeu. Za poetickým názvem se skrývá sociální román ze sklonku 18. století lehce podbarvený magickým realismem. Kniha Mořská panna a paní Hancocková navozuje svým uhlazeným vyprávěním poklidnou atmosféru románů Jane Austen, ale zavedeni budete do nejexkluzivnějších nevěstinců v Londýně.

Skvost zevnitř i zvenku. Při navrhování vzhledu obálky se kladl důraz na každičký detail. Pozadí bylo vytvořeno vrstvením dvou druhů hedvábí s odlišným vzorem od Anny Marie Garthwaite, nejslavnější návrhářky 18. století. Do vzoru byl dodatečně zakomponován ocas mořské panny, aby co nejlépe odrážel povahu příběhu. Převládající modrá barva představuje mořské vlny. Dokonalé!

Ztracené květiny Alice Hartové

Děj nás přivádí do vyprahlé australské divočiny. V odlehlém stavení uprostřed polí cukrové třtiny žije devítiletá Alice se svými rodiči. Idylu bydlení na samotě nečekejte, despotický otec určuje chod domácnosti i to, na jakém místě manželčina a dceřina těla se objeví další modrofialová podlitina. Alice popoháněna představivostí, pohádkovými příběhy z oblíbených knih i vlastním sžíravým vztekem se pokusí na jeden jediný okamžik převzít nad svým životem kontrolu. Její dosavadní svět však lehne popelem.

Tenhle příběh, kterým autorka začíná, se nečte lehce. Domácí násilí je téma, ze kterého se zrychluje tep a ztěžka dýchá. Je popisováno nemilosrdně pravdivě, upřímně a podrobně, až máte vztek a strach a pocit bezmoci. Hned od první strany ale víte, že to bude mimořádná kniha.

Louka

Okřídlené kolihy, sluky, bekasiny, skřivani, plazící se slepýši a užovky, mrštné ještěrky, pomalí hlemýždi, pracovití mravenci, myriády motýlů, hejna kobylek, pavoučí sítě a tisíce dalších druhů šestinohých tvorů jsou hrdinové mnohých dobrodružství, které se odehrávají na louce. Německý přírodovědec a dokumentarista Jan Haft nám ve své knize představuje luční prostředí jako velmi cenný a v současnosti ohrožený domov pro nespočet druhů živočichů a rostlin. Dozvíte se třeba, že louka má svůj orchestr skládající se z mnoha druhů cikád, sarančat a ploštic. Jelikož každá má rozdílnou skladbu rostlin tak získává i unikátní složení hmyzích muzikantů, kteří jsou vázání na své rostlinné hostitele. A tak si můžeme poslechnout jiný koncert na vlhké horské louce, a úplně jinak bude znít na suché stepi. Bohužel díky intenzivnímu využívání krajiny především zemědělstvím, používáním velkého množství hnojiv a chemických pesticidů nám druhová pestrost fauny i flóry našich luk klesá.

Autor nás seznámí se svým životním příběhem, řadou dobrodružství a místy až nakažlivým entusiasmem pro ochranu lučních biotopů. Nabízí nadějné poselství. Rozhodně nejde o těžkopádné odborně psané statě, ale naopak o poutavé dílo, které se týká nás všech, kterým není lhostejná budoucnost naší krajiny.

Co nás všechny žere

Knížky, které vzbudí největší dětskou pozornost, často nezačínají “za sedmero horami” a nekončí “šťastně až do smrti”… k radosti nesmírné občas postačí prostě jen parta breberek 😀!

Napadlo vás někdy, že snad každý živý tvor na naší planetě – včetně nás lidí – je „domovem“ mnoha různých cizopasníků? Jsou stovky všelijakých parazitů, od maličkých roztočů po dlouhé tasemnice, kteří mohou žít na povrchu nebo uvnitř našich těl. Ale neděste se! Vaše těla jsou bezpochyby příliš čistá a upravená na to, aby uživila mnoho parazitů. Pár jich však „hostíte“, i když si to nemyslíte. A o těch dalších si můžete přečíst spoustu zajímavých, někdy až šokujících informací v téhle absolutně pravdivé, drsně realistické i vtipně napsané a ilustrované knížce!

Svobodomyslná

Životní příběh ženy, která prožila domácí peklo. Kniha o cestě plné manipulace, psychické i fyzické šikany, ale také hledání vnitřní síly. Pro všechny, kteří jsou uvězněni v nešťastné životní situaci a potřebují udělat radikální řez. Pro ty, kterým partner ubližuje a možná mají pocit, že jsou na celém světě úplně sami. A vlastně úplně pro všechny. Protože každý z nás má v okolí někoho, komu může dodat odvahu ke změně.

Ella v Laponsku

Ella a celá její třída vyhrála pobyt na sluncem zalité pláži kdesi u moře. Tak proč jim kapitán letadla přeje při vzletu šťastnou cestu do Laponska? Kam se poděly kufry? A jak je možné, že tatínek pana učitele je ve Finsku zodpovědný za nadělování vánočních dárků? Ještěže má Ella ušima a je jí vše okamžitě jasné: pan učitel chce děti vyměnit za vánoční skřítky, protože ti dosavadní už chtějí do důchodu. Kolotoč mylných domněnek a nejlepších úmyslů přivádí Ellu a její kamarády do pravých laponských závějí, aby se z nich celá třída i s popleteným panem učitelem a jeho trpělivou ženou ale nakonec šťastně a ve svornosti vyhrabali zase zpátky do letadla domů.

V práci nemusí být blázinec

Konec šílení, nesmyslných deadlinů, mizerného platu, “ukvákaných” openspaců, zápalům, co se po měsíci pod tlakem proplápolají až do vyhoření. Šéfů, co jste jim fuk, práce od nevidím do nevidím, dovoleným stráveným jedním okem na e-mailu, nesmyslným osmihodinovkám, nekonečným poradám a business plánům, co už po měsíci nedávají smysl.

Představte si, že vám firma v rámci benefitů proplatí jakoukoliv volnočasovou aktivitu. Jedinou podmínkou je, aby absolutně nesouvisela s vaší prací. Chcete lekce kreslení hub? Není problém! Studovat úplně jiný obor? Skvělé! Máte plnou podporu. Totální utopie, která nemůže fungovat? Holubník. Všechno jen ne fungující business? Realita mluví o opaku. Obdiv už nesklízí workoholik, ale ten, kdo si dokáže užít své odpolední volno, víkendy, rodinu a spát do růžova.

Revolucionáři firemní kultury a autoři bestselleru Restart, mimo jiné tvůrci platformy Basecamp, přicházejí s dalším převratným konceptem: KLIDNÁ FIRMA. Je to místo, kde vedení aktivně pečuje o to nejhodnotnější, co má k dispozici – o své zaměstnance. Jejich čas a energie je totiž vůbec nejcennějším zdrojem – a jen krátkozraký management nechá zápal svých zaměstnanců vyhasnout.

Cizinec na pláži

LUXUSNÍ DŮM NA PLÁŽI, JEDNA ŽENA MEZI DVĚMA MUŽI… A VRAŽDA Caroline Starková má úžasný nový dům na pláži, ideální pro pořádání nákladných večírků a dovolených se svou rodinou. Ale její muž je lhář a všechno v jejím životě je momentálně vzhůru nohama. Když se na párty, na které se Caroline veřejně pohádá s manželem, objeví jako barman neznámý muž jménem Aidan, nikomu to nepřipadá nijak zvláštní. Carolinino manželství se hroutí a přepychový život, na kterém si zakládala, se začíná rozpadat. Útěchu a zároveň pomstu hledá zhrzená žena v Aidanově náručí. Z krátkého a zoufalého románku, který pro ni neznamenal nic, zato pro něj všechno, se ale náhle stává děsivá noční můra, v níž jde o život. Kdo manipuluje kým v téhle smrtící hře plné vášně, chorobné posedlosti a snahy o ovládnutí toho druhého?