Rozhovor s knižní blogerkou La Terezou: “Po šílené depce s radostí sáhnu!”
4.10.2019
RECENZE: Políbit manželku na rozloučenou, odcestovat do zahraničí a naoko zemřít
11.10.2019

Švédský spisovatel David Lagercrantz měl před sebou úkol vskutku heroický. Pokračovat ve fenomenální sérii Milénium od Stiega Larssona a navázat na úspěch, který v literárním světě nemá obdoby. K původní trilogii připsal knihy Dívka v pavoučí síti a Muž, který hledal svůj stín a rozdělil tak miliony čtenářů na dva tábory. Jedni pokračování zbožňují, druzí si chtějí vypíchnout oči špendlíkem. Po dvou letech čekání Lagercrantz přichází s šestým a závěrečným dílem série a Dívka, která musí zemřít opět vyvolává emoce na obou stranách. Jedno je však jisté, Lisbeth Salanderová je připravena dotáhnout svou pomstu do konce a tentokrát to bude vážně jízda.

Novinář Mikael Blomkvist prochází tvůrčí krizí a na svém článku o ruské mafii nepokročil ani o píď. Na náladě mu nepřidává ani fakt, že po Lisbeth se slehla zem. Když mu zavolá patoložka Fredrika Nymanová a sdělí mu detaily podezřelé smrti místního bezdomovce, bez delšího přemýšlení se pouští do pátrání po totožnosti muže i příčině jeho smrti. V té chvíli netuší, že vyšetřování ho zavede na vrchol nejvyšší hory světa i do nejvyšších pater švédské politiky.

Zato Lisbeth sedí v moskevském hotelu, oči má přilepené na obrazovce počítače a sleduje svoji sestru Kamilu. Ta je jediným pojítkem s Lisbethinou zkázonosnou minulostí. Úkol je jednoduchý – sprovodit Kamilu z povrchu zemského.

Rozkrývání spletité sítě lží přivádí Mikaela k dvanáct let staré tragické výpravě na vrchol Mount Everestu, které se účastnil současný ministr obrany Johannes Forsell. Mikael pokládá čím dál tím víc otázek, na které nikdo nechce odpovědět. Pasáží po okraj plných akcí a násilí je tentokrát podstatně méně, ale vyvažuje to příběh samotný. Ten je rozvětvený, prošpikovaný množstvím detailů a odboček od hlavní dějové linie. Lagercrantz si s každým dílkem skládačky pohrál s největší pečlivostí. Ta část s genetickým výzkumem? Těšte se, je skvělá!

Mrtvý bezdomovec je jen špičkou ledovce a hledání pravdy se záhy změní v otázku bezpečnosti státu. Ono tajemství je děsivější než se na počátku mohlo vůbec zdát. Mikael nutně potřebuje Lisbeth na své straně. Ta je po dlouhé době opět připravena opustit bezpečí Faradayovy klece a být přesně tou Lisbeth, kterou všichni milujeme. Drzou, geniální, psychotickou punkerkou se sadou tetování.

Co si budeme nalhávat, člověk by přečetl i smluvní podmínky Googlu, kdyby tam hlavní roli měli Blomkvist a Salanderová…

Především se nám od nich dostává přesně toho, po čem prahneme. Mikaela s jeho smyslem pro spravedlnost i Lisbeth. Lisbeth, která despotickému tyranovi vytetovala na hruď nápis „jsem sadistická svině, dobytek a násilník“, ta, která hodila do otcova auta zápalnou lahev, ta, která mrknutím oka rozkryla síť ruské mafie a ještě u toho napíchla kamery po celém městě. Pozor, Lisbeth je vysoce návyková!

Nelze srovnávat s prvními třemi díly od Larssona, protože ten nasadil laťku příliš vysoko a jen díky němu nejsou Lisbeth s Mikaelem jen ploché postavy na stránkách knih. Lagercrantz však vytvořil pokračování, které lze považovat za více než uspokojivé. To nezmírňuje fakt, že toto nemohu považovat za adekvátní ukončení celé série. Ne, ne, ne! Víc dílů, víc Salanderové, víc Blomkvista! Hned!

 

 

Pro Knihy.cz

Aneta Wunderlichová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *