RECENZE: Křehce poetický příběh o smutku, smrti, odpuštění i lásce
19.9.2019
Zářijové knižní BEST OF
3.10.2019

Život britské spisovatelky Penelope Lively by sám o sobě vydal na knihu i třídílnou minisérii od BBC. Narodila se v egyptské Káhiře a strávila zde i větší část dětství. Po konci druhé světové války byla poslána do anglické internátní školy, což popisuje jako ‚náhlý a traumatický konec‘ dětství. V dospělosti měla možnost poznat tamní život britských vysokých škol, přičemž akademický život pro ni byl velkou inspirací. Je autorkou desítek knih pro děti, románů a povídek a také nositelkou několika významných ocenění. Do knihy Měsíční tygr, jež v roce 1987 získala prestižní Man Bookerovu cenu, vložila mnoho vzpomínek na život v Africe i Anglii a okořenila ji filozofickými úvahami. Napsala román, který si budete muset přečíst několikrát, a pokaždé vám dá něco zcela jiného.

Claudia Hamptonová byla vždy přesvědčena o tom, že život je složený z mnoha vrstev. Že člověk je v každé fázi života tak trochu někdo jiný. Má jiný pohled na svět, je na jiné emocionální úrovni, jinak prožívá klíčové okamžiky. Na sklonku života, upoutána na lůžku v hospici, se Claudia ohlíží zpět do své minulosti. Ne za jednotlivými příběhy, ne chronologicky, ale zpátky ke zdánlivě banálním okamžikům. Připomíná si pachy a vůně exotického Egypta, kde působila jako válečná korespondentka. Vzpomíná, jak hleděla v muzeu na čínskou mísu a přemýšlela o svém těhotenství. S láskou překračující všechny hranice se vrací ke dni, který s bratrem trávili na pláži. Všechny tyhle okamžiky přirovnává k chmýří z bodláku. Stačí lehce fouknout a všechno je vmžiku pryč.

Jsem poskládaná z nesčetného množství Claudií, které se točí a mísí a oddělují jako sluneční odlesky na vodní hladině.

Penelope Lively získala řadu ocenění, mimo jiné Carnegieho medaili za dětskou literaturu, a dvakrát byla nominována na Bookerovu cenu.

Černobílá fotografie rázem získává na barvách. Claudia je nadaná historička, energická, impulzivní žena s neotřelým přístupem k životu. Je však také sebestředná, odmítá tradiční roli mateřství a sentimentalitě se vyhýbá jako čert kříži. Konfrontuje vše, co ji život postaví do cesty a nehodlá se smířit s druhořadým postavením. Budete si muset k ní najít vlastní cestu a přijmout její povahu bez námitek, ale nevzdávejte to s ní. Při svém cestování do minulosti někdy nechává jednu vzpomínku vyprávět z perspektivy několika účastníků. Tím chce dokázat, že každý z nás žije ve vlastním uzavřeném světě a na konkrétní věc pohlížíme jinak než druzí.

Autorka nás obratně vede od umírající Claudie v současnosti do bouřlivého 20. století. Do příběhu vplétá vlastní úvahy, vzpomínky prokládá hutným výkladem historie, vzápětí přechází od Claudie plné života k té, která v hospici čeká na svůj konec. Je neuvěřitelné, kolik toho dokázala vměstnat na tak málo stránek. Filozofické pasáže prolíná s útržky milostného příběhu. Ten však dostane prostor jen na pár stránkách. Přesto je to jeden z mála okamžiků, kdy z knihy i Claudie samotné sálají ryzí emoce.

Měsíční tygr vybočuje z řady. Není to klasický román, ani klasický příběh. Je jiný. Kreativní, ale zároveň staromódně vystavěný. Zmatečný úvod rychle pomíjí a o slovo se hlásí rozmanitá struktura děje. Netradiční přístup k vyprávění se může zdát těžce stravitelný, ale Penelope Lively je tou nejpovolanější, která by tenhle příběh měl vyprávět. Ve skutečnosti musím uznat, jak dobře je tahle kniha napsaná.