10 “naučných” knih, které budou školáci milovat
2.9.2019
RECENZE: Křehce poetický příběh o smutku, smrti, odpuštění i lásce
19.9.2019

Taky jste jako my v dětství propadli kouzlu knih o malém brýlatém čaroději? Fantasy od té doby zbožňujeme! Úžasné je především v tom, jak je různorodé. Existuje velké množství podžánrů fantasy, a ne každý se musí líbit všem. Raději hrdinskou, historickou fantasy, či něco ze současnosti jako je urban fantasy? Chcete se začíst do světa ovládaného magií, či jen s nádechem něčeho nadpřirozeného? Málokdy se dá kniha zařadit pouze do jedné kategorie, protože tyto prvky se různě překrývají. Ráda bych vám proto představila některé mé nejoblíbenější kousky z různých koutů fantastického světa.

Tváře umouněné od popela, ale kominík to není

V prvé řadě bych se ráda zaměřila na young adult knihy, a to konkrétně na retellingy. Retellingy jsou příběhy založené na známých příbězích, které si autor přebral po svém, čímž vytvořil naprosto nové a jedinečné knihy sdílející jenom některé prvky z těch původních.

K těm nejoblíbenějším retellingům rozhodně patří knihy ze série Měsíčních kronik, které se zároveň zařazují i do science fantasy, tedy k těm knihám, kde se objevují kosmické lodě a vyspělá technika tak typická pro science fiction, ale s účastí magie a nadpřirozena. První díl Cinder je převyprávěním známé Popelky, kde však hlavní hrdinka není umouněná od popela, ale od oleje a maziva, protože je to kyborgská mechanička.

Druhý díl Scarlett vypráví o Karkulce, která zkrotí i Vlka, a třetí díl pak o Cress uvězněné osamělé dívce s velice dlouhými zlatými vlasy. Ano, uhodli jste, je to převyprávění pohádky o Locice, která je u nás známá spíše z filmu Na vlásku od Disneyho. Tato konkrétní dívka však nemá kouzelné vlasy, ale velice užitečné hackerské schopnosti.

Čtvrtý díl, Winter, se pak zaměřuje na nádhernou princeznu, nevlastní dceru královny, která ji pro její krásu z duše nenávidí. Tentokrát se příběh obul do známé Sněhurky. K základním čtyřem knihám vyšla i sbírka povídek, či prequel o samotné zlé královně, a dokonce i komiksy, které navazují tam, kde poslední díl skončil.

Tak trochu jiná Kráska a zvíře

Dalším hodně populárním retellingem, tentokrát bez moderní techniky, ale s meči a luky, který si však plně svou pozornost zaslouží, je série Dvůr trnů a růží. První díl stejného jména je převyprávěním v poslední době velice oblíbené Krásky a zvířete, kde je hlavní hrdinka Feyre zavlečena a vězněna ve světě víl. Tato velice čtivá fantasy má i dvě další pokračování, přičemž první z nich se inspirovalo pověstí o Persefoně a Hádovi. A pokud ani poté nebudete mít hrdinů této trilogie dost, můžete si o nich přečíst v krátké novele navazující na poslední díl.

Přežije krásná Šeherezáda svítání?

Do třetice všeho dobrého vám doporučím retelling, který vás tentokrát zavede do orientálního světa vonícího pískem a kořením, kde jeden mladý kalif každou svou nevěstu při rozbřesku nechá udusit, dokud si jednoho dne nevezme temperamentní a svéhlavou ženu, která mu celou noc povídá příběh a odmítá mu říct jeho konec, pokud ji nenechá do dalšího dne žít. Zní vám to povědomě? Kniha Pomsta a rozbřesk znovu vdechla život arabským lidovým pohádkám Tisíce a jedné noci a vypráví o krásné Šeherezádě. V tomto případě se jedná o duologii a druhý díl uzavírá neobyčejný příběh vášně a zrady.

Myslím, že co se týče young adult retellingů, máte rozhodně co číst, a příště si posvítíme na jiné subžánry magické fantasy literatury.

Za tým Knihy.cz

Tereza Klečková