RECENZE: Mohly projektovat mrakodrapy, narodily se ale ve špatné době…
7.8.2019
ROZHOVOR: “Strach se dá překonat docela rychle, když je chuť a vůle”
21.8.2019

Když v roce 2017 vstoupila Sarah Rooney na literární scénu, okamžitě vyrazila čtenářům i recenzentům dech.  V debutu s názvem Rozhovory s přáteli věrně a s lehkostí vykreslila to, jaké to je být „mileniálem“. Za pomocí humoru, čtyř hlavních postav a jejich konverzací se přitom dostala i k závažnějším tématům, jako například k „mileniálské“ neschopnosti navázat intimní vztah či prožít naplno lásku.

„S Bobbi jsme se s Melissou seznámily ve městě na básnickém čtení, na kterém jsme společně vystupovaly“, tak začíná své vyprávění Frances, jednadvacetiletá studentka literatury, kterou v následujících sedmi měsících čeká pořádná a nečekaná ochutnávka reality. Jedno ze společných vystoupení s kamarádkou a bývalou přítelkyní Bobbi jim totiž do života přinese poměrně kontroverzní páreček, manželé Nicka a Melissu, kvůli kterým se zejména v životě Frances rozehraje pořádné drama.

Sally Rooney patří navzdory svému mládí mezi nejoceňovanější současné irské autory.

Luxusní předměstí Dublinu, oddělené ložnice a intimita vyměněná za setrvačnost. To je život fotografky a esejistky Melissy a okouzlujícího herce Nicka, který se začne proplétat s životními příběhy Bobbi a Frances, dívkami pocházejícími z dost rozdílných poměrů. Zatímco lesbička Bobbi  je fascinovaná schopnou a sebevědomou Melissou, komunistka a začínající spisovatelka Frances neodolá tajemnému Nickovi, s nímž brzy poté začne prožívat nespoutaný a destruktivní románek.

Jak se totiž ukáže, milenecký poměr Frances a Nicka paradoxně „nakopne“ Nickovo manželství s Melissou, a to samozřejmě zrovna ve chvíli, kdy zamilovaná Frances doufá v jeho definitivní rozpad. Nick pookřává, Frances chřadne a na vlastní kůži poznává, jak krutá je „druhá kolej“ ve vztahu s ženatým mužem. Navíc s takovým, kterému jsou typické atributy mužství jako síla, odvaha, nezávislost a sebevědomí, na hony vzdálené.

Jen těžko hledám další příklad ze současné literatury, který by mne zahltil tolika „k přemýšlení nutícími“ protiklady. Typicky protichůdným stvořením je v Rozhovorech s přáteli Frances: Její impozantní intelekt ji nutí zaujmout ironické postavení ke všemu – včetně sebe, opakovaně se prohlašuje za emotivně chladnou bytost, navzdory důkazům o opaku a její činy ukazují, že je bytost nesmírně chytrá, a přesto ve vztahu s Nickem příliš slepá.

Při čtení románu se místy možná neubráníte představě o čtyřech rozmazlených hipsterech, kteří si krátí dny pseudointelektuálními debatami na témata politika-umění-společnost…

Jakmile ale hlavní postavy „popustí“ něco i ze své minulosti, démonů a bolestí, slibuji, že tyto představy pominou. Sally Rooney v Rozhovorech s přáteli ukazuje, že navenek sice mileniálové působí jako nezdolní titáni, ve skutečnosti jsou to ale nejistí, a přesto velmi schopní jedinci, kteří se teprve učí pravidla hry na dospělé.