Pozor, pozor, naše knižní hlídka vyrazila na lov!
2.8.2019
RECENZE: Jací jsou mileniálové? Mladí, nadaní a sebedestruktivní
13.8.2019

Eurídice Gusmãová je perfektní manželka, matka a žena v domácnosti. Večeři podává včas, manželovy papuče nezapomíná uklidit na správné místo a její zkušené oko nepřehlédne jedinou vadu na silonkách. Ve skrytu duše však touží být světoznámou hudebnicí, kuchařkou s vlastní pořadem v rádiu, módní návrhářkou i kritiky přijímanou spisovatelkou. Zatím však sedí v perfektním obývacím pokoji, kouká do prázdna a přemýšlí, nad čím by měla přemýšlet. Brazilská spisovatelka Martha Batalha zasadila svoji prvotinu Neviditelný život Eurídice Gusmãové do 50. let minulého století, kde postavení žen v tehdejší společnosti stálo pořád ještě za starou fusekli.

Stejnojmenný film byl jedním z nejsilnějších letošního festivalu v Cannes

Dokonale vyfoukané vlasy, šaty bez jediného přežehleného záhybu, make-up a manikúra jako každodenní nezbytnost. Ráno vyprovodit děti do školy a manžela do práce, volný čas vyplnit fádními domácími pracemi a počkat až se zase všichni vrátí domů. To je život Eurídice Gusmãové. Dřív hýřila nápady a budoucnost viděla v pestrých barvách. Dokud její sestra Guida, která pro ni byla představou moderní ženy, neutekla z domova a Eurídice nepřijala roli „hodné a jediné dcery“, která splní sen rodičů. Tedy aby se stala dobrou manželkou a matkou.

Její život rázem zešedne a zapadne do stereotypu. Aby Eurídice vyplnila dny ticha a zahnala staré ambice, začne se věnovat nejrůznějším činnostem. Jednou se pustí do vaření pokrmů, jejichž vůně provokuje čichové buňky závistivých sousedům. Pak si pořídí šicí stroj a podle fotek z časopisu vytváří módní šaty, což následně vymění za čtení Shakespeara v originále. Žije si svůj neviditelný život dlouhé roky, dokud se na prahu neobjeví dávno ztracená Guida.

Na hlavní dějovou linku se začnou nabalovat příběhy žen ze všech společenských tříd, které jsou více či méně propletené s životy Eurídice a Guidy. Do popředí se tak dostává prostitutka Filomena, obchodnice dona Eulálie a její syn, široko daleko vyhlášený starý mládenec Antônio, zapšklá sousedka Zélie a mnoho dalších. Každé z nich se dostane možnosti na pár stránkách vypovědět nepravosti, které jim život připravil. Ač jsou životní příběhy zmíněných žen nespravedlivé, nepostrádají na vtipnosti, lehké sarkastičnosti a ani trochu neubírají na mimořádnosti každé z postav.

Jeden příběh za druhým skládá s mistrnou pečlivostí mozaiku tak pestrobarevnou jako samotná Brazílie.

Vypráví o ženách, které mohly projektovat mrakodrapy, vyvíjet vesmírné rakety a kandidovat do politických funkcí. Jen kdyby nemusely bojovat s předsudky své doby, zastaralými pravidly a leckdy i s vlastní slabostí.

Ale není to jen o smutku, trápení a promarněných příležitostech. Všechny příběhy jsou prosycené vůní exotického koření a ovoce, ruchem širokých bulvárů Rio de Janeira i libozvučnou španělštinou. S chutí ochutnáváte další a další stránku, chcete se smát a máte potřebu nadávat, prozpěvovat si i hýbat boky do rytmu hudby pouličních umělců. Ve většině se jedná o chytré a silné ženy, které ani na malý moment nenapadne zabřednout do sebelítosti. Pociťují skrytou radost ze svých úspěchů (a čtenář jim ve skrytu duše fandí ostošest) a hrdě nesou příkoří, ale jen díky jejich činům se společnost přiblížila zase o krůček blíž k 21. století.

Každé jedno vyprávění bylo mimořádné a dohromady skýtá neotřelý počin, který k nám přinesl závan čerstvého vzduchu. Nehledě na to všechno si autorka našla perfektní způsob, jak složit poctu ženám (a klidně to mohl být příběh našich babiček i prababiček), jejichž životy byly rádoby perfektní, ale neviditelný.