RECENZE: Motýlí chlapec je prolezlý severským chladem až na kost
4.7.2019
RECENZE: Začátky. Konce. A všechno mezi tím.
18.7.2019

Knížka Manuál pro uklizečky (A Manual for Cleaning Women) z roku 2015 je výborem ze 77 povídek, které za svého života publikovala autorka v menších časopisech na východě. Výborem toho nejlepšího z nich. Sestavili a vydali ho 11 let po její smrti a udělal z ní dodatečně hvězdu.

Povídky napsané jako sinusoidy, nahoru a dolů, úsměv a smutek, hlasitý smích a nářek, euforie a vyčerpání. Občas tryskem, za chvíli stopka. Rytmické. Tragikomické. Někdy pointa, většinou vyznění do ztracena. A do toho uprostřed věta, ze které se zastaví srdce. Anebo z ní taky vyprsknete. Žokejové s kostrami jako stromy, jako rekonstruovaní dinosauři. Naší matce vrtalo hlavou, jak by vypadaly židle, kdyby se kolena ohýbala na opačnou stranu.

V jedné povídce nám vysvětlí, jak se povídky mají psát. A povídka následující to hned dokonale předvede. Ve třetí osobě samozřejmě, koho by zajímal vypravěč v osobě první. A vše krátkými větami. Povídečky na jednu či dvě stránky se střídají s delšími. Občas narazíte na zvláštní vazbu mezi nimi. Psát je tak jednoduché. A přirozené. Stačí se protloukat životem, vychovávat pár dětí bez otců, pít bourbon v míře větší než malé. A dostat se z toho. Nepřestat věřit literatuře, svému talentu. Hodně číst, ale opravdu hodně. Psát si s jinými autory. Popsat ten život z pohledu ženské hrdinky, občas tedy hrdinky, občas trosky. Která nám trefně charakterizuje další postavy okolo sebe. Postavy, u kterých jste často rádi, že je na tom někdo hůř než vy. A pak taky sem tam takové, kterým můžete závidět.

Těžko říct, kde končí život a začíná fabulace, vše je to ale pravdivé, skutečné, uvěřitelné, opravdové. A každodenní, a často kruté. Umět pořádně anglicky, tak jdu hned na originál, skvělá práce s jazykem. Dialogy, ke kterým vidíte obličeje. Popisy v pár slovech, nenápadných slovech, která by vás samotné nenapadla, ale tu krajinu z nich cítíte. Kouř, chilli a pivo. Karafiáty, svíčky a petrolej. Pelyněk. Tématy jsou rodina, vztahy k rodičům, nespolehliví partneři, traumata, alkohol, nekvalifikovaná práce, snaha přežít. Není třeba vyhrát, stačí se udržet na nohou. Nevěřím, že se najde někdo, kdo tento praktický Manuál četl a nelíbil se mu. Ale raději podle něho nebudu zkoušet žít.

Vydalo: Argo
Do češtiny skvěle převedla: Martina Knápková
Vhodný nápoj ke čtení: Jim Beam