Knižní tipy, díky kterým si vošéfujete rok 2019
12.12.2018
Nezapomenutelné čtenářské zážitky roku 2018
19.12.2018

Dobro v tobě je předpisovým psychologickým románem, ve kterém se hlavní hrdinka vypořádává s traumatickou minulostí. Jak ale název napovídá, hlavním tématem je příběh o dobru a odvaze, díky nimž se jí podaří najít lásku a smíření.

Spisovatelka Linda Olsson se narodila v roce 1948 ve Stockholmu, kde vystudovala práva. Manželova práce ji zavedla do Afriky a Asie, v roce 1990 se s rodinou usadila v Aucklandu na Novém Zélandě. Teprve zde, na druhém konci světa, našla potřebný klid na psaní. Na stejném místě se odehrává i její nejnovější román, v němž se kromě perfektně vylíčené novozélandské atmosféry čtenář setká především s mozaikou složitých mezilidských příběhů.

Zpočátku se příběh zda jako naprostá pohodička. Pobřeží Nového Zélandu, klídek a samotářská Marianne, která zde žije ve skromném příbytku. Čtenář si ji možná představí jako postarší prošedivělou hipísačku a očekává, že z ní zákonitě vykrystalizuje sexy volnomyšlenkářka se surfem v podpaží a se šperkem ze žraločích zubů na kožené šňůrce. Omyl. Marianne má něco málo přes čtyřicet, je lékařka a ze všeho nejraději si žije ve své, od světa izolované, bublině.

V tento moment začíná čtenářovo podezření, že s Marianne asi nebude všechno úplně v pohodě. Román bez manžela, milenců, přátel a zábavy, tak tady něco nehraje. To, co je na ní tak podivného, začne vyplouvat na povrch od chvíle, kdy Marianne objeví na pláži těžce zraněného chlapce Iku. Vezme si ho k sobě domů, ošetří ho a začíná k němu cítit velmi silný mateřský vztah. Současně s těmito emocemi se však objeví i ty, které Marianne v průběhu své minulosti dokonale vytěsnila. A tady už začíná to pravé psychologické drama.

Lidé v oblasti mi říkali “umělkyně” a také “doktorka”. Nebo jen “ona” či “ta cizinka”, aby nějakým způsobem dali najevo, že nejsem jednou z nich. Sama jsem pro ně neměla jméno, jen popis. Bylo to však dobrosrdečné prostředí. Lidé byli velkorysí a upřímní. Samozřejmě ne všichni, byli tu i jiní. Jako všude, jako vždy. Tací, co chtěli raději brát než dávat. Ale vcelku to byli slušní lidé s přirozeným instinktem nechávat druhé na pokoji.

Mezitímco se Ika v novém domově aklimatizuje, dostává se Marianne ke svým nejranějším vzpomínkám. Ty jsou na celé knize vůbec to nejnáročnější a odvážím se tvrdit, že vaše četba v těch nejvíc brutálních pasážích bude velmi často přerušovaná. Já sama jsem musela knížku několikrát odložit a jít se pořádně vydýchat. Jak jsem ale prozradila hned na začátku, i přes všechny životní masakry se nakonec Marianne dopracuje k svému osobnímu happyendu.

Jak to dokázala? To už vám neprozradím. Kdybych to udělala, přijdete o ten nejsilnější moment, co Dobro v tobě ukrývá.