Knížka pod stromečkem, to je dar ze všech nejkrásnější
15.11.2018
Lidmila Kábrtová: Místa ve tmě
19.11.2018

Nakladatelství Paseka je moje srdcovka a míra závislosti na jejich knížkách se vystupňovala natolik, že mám nastavený reminder na každou jejich novinku. Paseka je vzorový příklad toho, jak by mělo nakladatelství vypadat: od grafiky přes výběr autorů až po celkovou atmosféru, která toto nakladatelství obklopuje.  V naší knihovně už mají speciální poličku a doufám, že za pár let jich budeme mít několik.

Než se pustím do recenze jejich novinky s názvem Hodinky od Ašera, ráda bych Vám připomněla pár knih, které by žádný knihomol neměl minout. Upřímně nechápu, jak to v Pasece dělají, ale jejich tituly jsem schopná převyprávět do detailu, a to i přesto, že jich většinou přelouskám okolo dvaceti měsíčně.  Mezi ty opravdu “TOP” patří romány od Pasiho Ilmariho Jaaskelainena, představitele tzv. finského podivna.  Ať už se jednalo o  Magického průvodce městem pod pahorkem,  Literární spolek Laury Sněžné nebo Den falešné kočky, u mě tento finský mix detektivky, fantasy a magického realismu patří k nevýraznějším dílům současné zahraniční literatury. Překvapením byla i prvotina české japanoložky Anny Cimy s názvem Probudím se na Šibuji, jejíž recenzi si můžete přečíst v příspěvku z minulého týdne. No a pokud vám nevadí povídky, pak doporučuji sbírku Veřejná tajemství, kterou napsala držitelka Nobelovy ceny za literaturu Alice Munro

Tak a Hodinky od Ašera. Bojím se, abych vám neprozradila příliš, tak zkusím “vypíchnout” to, co mi na románu přišlo nejsympatičtější. Otázka na obálce zní “Co trápí dnešní třicátníky? Přemíra stresu, pocit osamění, nebo jen to, že si nemohou dovolit hodinky Hublot?” WAU, vypadá to na román, který je kompatibilní s tím, co v životě zažívám já. A opravdu. Karel a Helena se potkávají jednoho letního odpoledne, a to zcela náááhodou, u čehož každý zkušený čtenář převrátí oči a se slovy “hm, takže předvídatelná love story hned od třetí stránky, bezva”. Jenže ono to vůbec nebude tak jasné a už vůbec ne jednoduché. Vymění si pár lehce sentimentálních mailů, ale pak si jde každý po svém než se za několik let potkají znovu. Čtenář naštěstí moc dobře ví, co se během těch let dělo, a to úplně do detailů, z nichž některé čtenářům vyrazí dech.

Zuzana Dostálová a její Hodinky od Ašera je román o úplně obyčejných lidech zažívajících silná osobní a rodinná dramata, o jejich splněných snech i pádech a hlavně o víře, že jednou bude líp. Celou dobu jsem měla pocit, že všechny postavy důvěrně znám, byla jsem jednou z obyvatelek Letné a taky jedna ze třicátníků, kterou těší a uklidňujě, že v tom není sama.