Finský recept na štěstí & novinky od Eleny Ferrante i Larse Keplera
24.10.2018
Markéta Lukášková: Panda v nesnázích
29.10.2018

RECENZE: Ta druhá

Pokud nežijete ve Španělsku, pak dost pravděpodobně Martu Rojalsovou ještě neznáte. Tato katalánská spisovatelka a novinářka přitom na Pyrenejském ostrově totálně zabodovala už v roce 2011 prvotinou Primavera, estiu, etcétera (Jaro léto a tak dále), druhý román Ta druhá se dostal do finále prestižní ceny Premi Joan Crexells de narrativa, udělované za nejlepší román roku napsaný v katalánštině.

První kniha u nás v českém překladu bohužel nevyšla, za Tu druhou posíláme poděkování nakladatelství Host, které ji představilo na začátku roku 2018. I přesto, že v zahraniční nese nálepku “výjimečného románu”, v Česku se ve smršti literárních novinek tak trochu ztratila. A to je velká škoda. Marta Rojalsová v něm totiž popisuje dost citlivá témata, která se suma sumárum týkají nás všech.

Grafická designérka Anna pracuje dle současného slovníčku jako freelancer, její přítel Nel měl až donedávna lukrativní job v administrativě barcelonského deníku. Když na Španělsko udeří ekonomická krize, s Anniným a Nelovým blahobytem je ámen a oba se musí učit uskromňovat. Nel ztrácí zaměstnání a odmítá si přiznat, že už nepatří k barcelonské smetánce, zatímco Anna horkotěžko shání tolik zakázek, aby rodinnou image “nic se nám neděje” udržela. Ztráta práce, peněz a společenské prestiže významně zasáhne jejich vztah i domácí atmosféru, ze které Anna nakonec čím dál častěji utíká za svým o 18 let mladším milencem. A to rozhodně není její jediné tajemství.

S každou kapitolou vyplouvají na povrch Anniny vytěsněné vzpomínky, a tak děj čím dál víc kmitá mezi žhavou love story, rodinným dramatem a psychologickou sondou, což čtenáře občas donutí zastavit a zhluboka se nadechnout. Na druhou stranu s každým dalším prozrazeným tajemstvím jsou objasněny motivy Annina podivného chování a nečekaných rozhodnutí.

Tak a teď je vám asi jasné, že Ta druhá rozhodně nepatří mezi oddechovky, při kterých je lehké “vypnout”. Je to typ knihy, která  nenásilným stylem  vede čtenáře k hlubokému zamyšlení. Nad vztahy, vlastními vzpomínkami i nad tím, že ne všechny věci máme v životě pod kontrolou.